Recensie: Jamil & Jamila Deel 1

Op zoek naar een materiaal om met kinderen de actualiteit rond vluchtelingen duidelijker te maken en meer bespreekbaar kwam ik bij bovenstaand boekje terecht. Het werd geschreven op verzoek van van Ash-sham CARE, een vluchtelingenorganisatie in Syrië. Zij gebruiken dit boekje in de vluchtelingenkampen, onder andere om kinderen te helpen hun trauma’s te verwerken.

In 2014 waren er naar schatting al 2 miljoen kinderen getraumatiseerd door oorlogservaringen. Dit geldt ook voor Jamil en Jamila, twee achtjarige kinderen die in het Syrische vluchtelingenkamp Bab as Salaam wonen. We maken een dag uit hun leven mee en volgen hen thuis, op school, bij het waterhalen, bij de vaccinatie tegen polo en bij het leven in tenten. In de Nederlandse, Franse en Duitse versie is er achteraan meer info over hoe mensen in Syrië schrijven, wat ze eten, hun reisweg enz. De eenvoudige zwart-wittekeningen verduidelijken de tekst. Beide auteurs waren op bezoek in het kamp en beschrijven concrete gebeurtenissen. Een volgend deel van dit boekje werd gesponsord met de verkoop van deel 1. Het wordt in de vluchtelingenkampen in licht aangepaste vorm uitgedeeld aan de kinderen daar.

Dit boekje is bruikbaar vanaf 7 jaar om voor te lezen en vanaf de tweede graad van de basisschool geschikt om zelfstandig te lezen. Zeg nu zelf, ben jij ook niet benieuwd om het verhaal te lezen? En kijk ook eens op ‘Youtube’ naar de filmpjes van uitgeverij ‘Droomvallei’, waarin je het uitdelen van de boekjes aan de kinderen kan bekijken. (Frieda Himpe)

Deze recensie verscheen in Koerier 2/2016, maart 2016.

Elsbeth de Jager (tekst) , Esther van der Ham (illustraties), Jamil & Jamila deel 1 - Hoe kinderen leven in een vluchtelingenkamp, Droomvallei uitgeverij, 2de druk, 2015, 48 blz.