Recensie: Allemaal kinderen

Hoe breng je de vluchtelingenthematiek aan bij kinderen? 'Allemaal kinderen' van Steven Gielis en Sarah Menheere maakt het thema bespreekbaar voor het jongste publiek.

De vluchtelingenproblematiek is nog altijd een hot thema. Misschien wonen er in de straat ook kinderen met een andere moedertaal, een ander uitzicht, een andere herkomst? Dit boek is geschikt voor ouders en leerkrachten om met kinderen te praten over vluchten van oorlog en geweld, over ‘anders zijn’ en vriendschap. Steven Gielis, lector orthopedagogiek, brengt gevoelens van angst, verdriet, niet aardig zijn en vrienden maken in eenvoudige taal ter sprake. We leren Imara kennen, die in een opvangcentrum woont, en ook andere kinderen uit de straat: Janne, Amber – met gescheiden ouders – en Stan. De paginavullende illustraties van Sarah Menheere zijn kleurrijk en zeer herkenbaar, vooral in het uitdrukken van gevoelens. Het boek is gemaakt uit stevig materiaal met ringband, zodat het een lang leven kan leiden.

Uitgeverij Zitdatzo is een online community, een vzw voor ouders en leerkrachten en al wie met opvoeding te maken heeft. Op haar website www.zitdazo.be/ vind je nog ander nuttig materiaal – YouTube-filmpjes bijv. – om te werken rond vluchtelingenkinderen. Hoe ouder de kinderen zijn, hoe diepgaander de gesprekken over de problematiek kunnen zijn. Waarom niet opzoeken welke weg het kind op de vlucht zou gevolgd hebben, of welke taal er mondeling of schriftelijk gesproken wordt. Zowel het boekje als de website met 48 tips (!) om over deze problematiek te praten, zijn een aanrader en kunnen leiden tot integratie en meer begrip; uiteindelijk zijn het zijn toch ‘allemaal kinderen’! (Frieda Himpe)

Doelgroep: 4 tot 9 jaar

Deze recensie verscheen in Koerier 2/2017, maart-april 2017

Steven Gielis (tekst), Sarah Menheere (illustraties), Allemaal kinderen, Zitdatzo, 2015, 34 blz.