Recensie: De Supersamenwerker

De mensheid is meer gebaat bij samenwerken dan bij 'ieder voor zich'. Een meeslepende kijk van Dirk Van Duppen en Johan Hoebeke op onderzoeken die de winst van samenwerking aantonen.

'De supersamenwerker' is een ongewoon boek, dat het ontdekken meer dan waard is. De auteurs leggen op een vlotte manier een complexe materie uit, die niet alleen een stevige onderbouw geeft voor een totaal andere kijk op het mensdom, maar ook voor ons vredeswerk. Het is verbazingwekkend dat we tot recente datum moesten wachten op wetenschappelijk onderzoek om aan te tonen dat een mens van nature de voorkeur geeft aan samenwerking en sociaal leren in plaats van aan competitie of ‘puur’ egoïsme. Nu is er eindelijk bewijs dat de mensheid juist niet gebaat is met exclusiviteit, met 'ieder voor zich' of het mantra van de 'survival of the fittest': enkel de sterkste (snelste, slimste, enz.) overleeft. In het boek word je paragraaf na paragraaf meegenomen op een reis door de menselijke geschiedenis die aantoont dat wij ‘supersamenwerkers’ zijn.

Via tientallen wetenschappelijke onderzoeken kom je stap voor stap te weten hoe de mens (en zowaar ook verschillende dieren) empathie ontwikkelde, noodzakelijk om als groep te overleven. De mens is er uiteraard op uit om te overleven (survival dus), maar niet op de manier die ons lang werd voorgehouden. Jonge kinderen helpen elkaar om tot oplossingen te komen: groepswinst is daarbij het doel en niet 'ieder voor zich', wat wel waar te nemen is bij dieren zoals chimpansees.

Dit boek is van wezenlijk belang om de winst van samenwerking aan te tonen. De auteurs beschrijven heel veel aspecten, doorspekt met onderzoeken, en toch leest het boek als een trein. Een aanrader dus! (Annemarie Gielen)

Deze bespreking verscheen in Koerier 2/2017, maart-april 2017.

Dirk Van Duppen en Johan Hoebeke, De supersamenwerker, Uitgeverij EPO, 2016, 344 blz.