Recensie: Een jihad van liefde

Een even fijngevoelig als veelbetekenend pleidooi van Mohamed El Bachiri voor 'liefde', menselijkheid en broederlijkheid.

Mohamed El Bachiri, Molenbekenaar en moslim, verloor zijn vrouw Loubna bij de aanslag in metrostation Maalbeek op 22 maart 2016. Hij raakte bekend bij het grote publiek door zijn emotionele oproep voor een ‘jihad van liefde’ op het Canvas-programma De Afspraak. Zijn antwoord op dit afgrijselijk gebeuren is geen haat of wraak maar een oproep tot liefde en verbondenheid.

David Van Reybrouck (auteur van o.m. ‘Congo: een geschiedenis’ en ‘Tegen verkiezingen’) tekende de oproep van Mohamed innig op in dit prachtige boekje. ‘Een jihad van liefde’ is een reeks korte herinneringen, overpeinzingen en gedichten over zijn vrouw, de aanslagen, zijn leven en de samenleving. Over dit boek schrijft hij: “Een gedicht. Een eerbetoon, een ode aan Loubna. Een antwoord aan de menselijkheid, niet aan de waanzin. De uitdrukking van pijn, maar ook van veerkracht – door liefde. Liefde, menselijkheid, geloof – ik denk dat het dat is.”

Op een fijngevoelige manier neemt hij de lezer mee naar de essentie van de liefde voor zijn geliefde maar ook voor de mens. Dit pareltje beroert door zijn tederheid en diepgaande bekommernis voor de essentiële waarden voor het (samen)leven. Een absolute aanrader, eentje voor op het nachtkastje als de duisternis binnensluipt maar de kracht van liefde de zon weer laat binnenglijden. (Olivier Forges)

Deze recensie verscheen in Koerier 3/2017, mei-juni 2017

Mohamed El Bachiri – opgetekend door David Van Reybrouck, Een jihad van liefde, De Bezige Bij, 2017, 94 blz.