Recensie: Een plekje voor welpje

Kleurrijk geïllustreerd kinderboek van Mylo Freeman, met gespreksstof over anders zijn, over vooroordelen, over vluchtelingen, over helpen.

Auteur en illustrator Mylo Freeman is van Nederlands-Amerikaanse afkomst en groeide op in Den Haag. Ze begon kinderboeken te schrijven na de geboorte van haar oudste zoontje. Ondertussen heeft ze meer dan 50 titels op haar naam staan en won ze verschillende prijzen. Ze is ook auteur van de bekende Prinses Arabella-reeks, een reeks prentenboeken over een verwend, zwart prinsesje.

Mylo Freeman ijvert voor diversiteit in kinderboeken. We vinden dat thema dan ook hier terug. Het verhaal van Een plekje voor een welpje speelt zich af in Afrika in een kleine gemeenschap van dieren: een aap, een giraf, een zebra, een olifant, een neushoorn. Alles is rustig en vredig, tot de komst van een klein panterwelpje. Iedereen heeft wel een reden om niet voor het diertje te zorgen: gebrek aan plaats, aan voedsel, te gevaarlijk als hij groot is enz. Maar wanneer welpje verdwijnt, worden ze allemaal erg ongerust. Dankzij een everzwijn dat laat zien wat echte gastvrijheid is, ontdekt iedereen hoe welpje geholpen kan worden, en kent het verhaal toch een happy end.

Dit verhaal biedt veel gesprekstof over anders zijn, over vooroordelen, over vluchtelingen, over helpen. Zo actueel en herkenbaar!

Freeman illustreerde haar boek met mooie, kleurrijke, warme aquareltekeningen. Meesterlijk wat zij met ecoline kan doen! Dit boek is een ‘uitgelezen’ middel voor kleuters om het, thuis of met de kleuterjuf, over actuele en vormende thema’s te hebben. (Frieda Himpe)

Mylo Freeman, Een plekje voor welpje, De Eenhoorn, 2017, 28 blz.

Deze recensie verscheen in Koerier 2/2019 - maart-april 2019.