Recensie: Het Boek van Wijsheid

Arun Gandhi, kleinzoon van Mahatma Gandhi, over de levenslessen die hij meekreeg van zijn grootvader.

Arun Gandhi is de kleinzoon van Mahatma Gandhi. In dit boek vertelt hij over zijn contact met zijn grootvader en over de levenslessen die hij van hem heeft gekregen. Het boek is verhalenderwijs geschreven. Al lezend treed je op een vrij persoonlijke wijze binnen in wie de wereldbekende Mahatma Gandhi ver van de schijnwerpers is geweest.

Hoewel ik reeds veel over Mahatma Gandhi had gelezen, kreeg ik al lezend een nieuw, realistischer en toegankelijker beeld van deze grote voorvechter van de geweldloosheid. In het voorwoord getuigt Arun Gandhi: “We gingen op bezoek bij mijn grootvader. Voor mij was hij niet de grote Mahatma Gandhi die door de hele wereld werd vereerd, maar gewoon ‘Bapuji’, de vriendelijke opa over wie mijn ouders het vaak hadden” (blz. 9).

De levenslessen die in het boek zijn opgetekend, zijn een soort antwoord op de woede die spontaan in een mens opkomt als hij wordt vernederd, gepest en onderuitgehaald. De oorspronkelijke titel van het boek is immers: “The Gift of Anger”. Het was om de woede waarmee de jonge Arun Gandhi zich geen weg wist, dat zijn ouders hem naar zijn grootvader hadden gestuurd. Bij Mahatma Gandhi of ‘Bapuji’ ontdekte hij dat woede ook een kans is, een soort geschenk. Woede maakt een mens wakker en kan getransformeerd worden in een positieve kracht, waarmee je iets moois en goeds kan opbouwen.

Voor wie dieper wil binnentreden in de denkwereld van Mahatma Gandhi is dit boek een aanrader. Arun Gandhi beschrijft de levenslessen van zijn grootvader levendig en boeiend. Graag noteer ik nog een paar van die levenslessen: “Weet wat je waard bent” en “Nederigheid is kracht.” (Jo Hanssens)

Arun Gandhi, Het Boek van Wijsheid, Harper Collins Holland, Amsterdam, 2017, 256 blz., €19,99

Deze recensie verscheen in Koerier 3/2018, mei-juni 2018