Recensie: Het spijt mij – Over bemiddeling na een verkeersongeval

Sabine Cocquyt bundelt indringende gesprekken met vijf veroorzakers van verkeersongevallen en de bemiddeling die erop volgde, in samenwerking met Moderator.

Zowel slachtoffers als veroorzakers (van ongevallen) moeten leren leven met wat is gebeurd. In Het spijt mij, een boek over bemiddeling na een verkeersongeval, brengt auteur Sabine Cocquyt getuigenissen aangevuld met persoonlijke ervaringen. Haar persoonlijk verhaal an sich wordt niet beschreven, en dat hoeft ook niet per se. Om de flarden eigen ervaringen van de auteur beter te kunnen plaatsen kan het anderzijds wel helpen als je dat persoonlijk verhaal kent: Cocquyts beide ouders kwamen in 1990 om bij een aanrijding door een dronken chauffeur, haar zoontje liep bij hetzelfde ongeluk blijvende hersenschade op.In een eerste boek, De stille epidemie, vertelt Cocquyt over dit drama. In een volgend boek Over-hoop beschrijft ze wat er gebeurt als een kind slachtoffer wordt van een verkeersongeval, met een hersenletsel als gevolg. In Mij overkomt het niet bundelt ze indringende gesprekken met vijf veroorzakers van verkeersongevallen. Het spijt mij is een logische verdere stap in dit tragische verhaal. Voor dit boek werkte ze samen met vzw Moderator, forum voor herstelrecht en bemiddeling. Zelf heeft Cocquyt destijds geen bemiddeling gehad.

Je beseft als lezer hoe belangrijk bemiddeling is: emoties kunnen worden geuit en bepaalde vragen beantwoord. Door de verhalen heen klinkt veel lof voor Moderator, voor hun deskundigheid, onpartijdigheid en ondersteuning bij een bemiddelingsproces. Het boek schetst een helder beeld van een dergelijk proces: wanneer bemiddeling kan ingepast worden, hoe ze verloopt en wat zij precies inhoudt.

De meeste gebeurtenissen die in het boek worden aangehaald, zijn spijtige ongevallen. Iemand heeft een fout gemaakt en is dus ‘verantwoordelijk’. Maar de getuigenissen gaan hier meestal niet over rijden onder invloed, gsmgebruik achter het stuur, overdreven snelheid of vluchtmisdrijf etc., over gedrag dat m.a.w. anderen bij voorbaat in gevaar kan brengen. De vragen rond het waarom en hoe van bemiddeling, ontmoeting en, eventueel, vergeving liggen hier m.i. dan ook anders dan bij opzet of afwijkend, roekeloos gedrag. Die – naar mijn gevoel belangrijke – nuance miste ik als lezer. (Hanne Vervaele)

Sabine Cocquyt, Het spijt mij Over bemiddeling na een verkeersongeval, EPO, 2019, 176 blz.

Deze recensie verscheen in Koerier 3/2019, mei-juni 2019.