Recensie: Polarisatie: Inzicht in de dynamiek van wij-zij denken

Polarisatie-expert Bart Brandsma geeft een analyse van polarisering en reikt tools aan om mechanismen van polarisering tegen te gaan.

“Het eerste basisboek polarisatie voor de professional”, zo staat op de backcover van dit boek. Een korte zoektocht op Google toont aan dat Brandsma in deze thematiek wel wat expertise heeft. Als consultant staat hij met beide voeten in de praktijk. De verwachtingen waren dus hooggespannen toen ik het boek opensloeg.

Over openslaan gesproken: doe dat maar snel. Het coverbeeld – een rots in branding met bliksemschichten in de achtergrond – doet me veeleer denken aan esoterische boeken van bedenkelijke kwaliteit. De inhoud is gelukkig solider dan dat. Verschillende soorten lezers kunnen er wel wat mee. Het boek kan dienen als introductie in de thematiek, maar graaft daarnaast ook dieper. Zo schuift Brandsma enkele zeer concrete theorieën naar voor die goed van pas kunnen komen als denkkader om polarisatie te benaderen.

Brandsma gaat gestructureerd te werk in het uitschrijven van zijn inzichten. In eerste hoofdstuk van het boek maakt hij een anatomische ontleding van de werking van polarisatie, in het tweede deel legt hij de link tussen polarisatie en conflict, tot slot reikt de auteur in hoofdstuk drie een aantal praktische tools aan. Eén punt van kritiek op dat laatste deel is de passage over de media, spelers die naar mijn mening toch een belangrijke rol hebben in polarisatie. Die worden echter in een schamele vijf pagina’s afgehandeld. Een deur gaat op een kiertje open en snel weer dicht. Afgezien van deze ongestilde honger is dit boek een aanrader is voor al wie zich in de thematiek interesseert. (Thomas Deweer)

Deze recensie verscheen in Koerier 3/2017, mei-juni 2017

Bart Brandsma, Polarisatie: Inzicht in de dynamiek van wij-zij denken, BB in media, 2016, 124 blz.